Signalen från Wihlborgs hyresgäster och nätverk är tydlig: Att kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats för sina medarbetare och göra kontoret till en del av hela arbetsgivarvarumärket blir allt viktigare.
Kvadratmeter, placering och planlösning är för all del fortfarande viktiga frågor för den som söker nya lokaler för sin verksamhet. Wihlborgs ser nu hur en annan typ av frågor hamnat i strålkastarljuset: att visualisera och främja företagskulturen, varumärket, hållbarhetsagendan och samtidigt möta individuella behov.
Det är lätt att man börjar förändringsresan i fel ände. De praktiska vägvalen är sin sak, men de bör komma efter en rannsakan om organisationens syfte, menar Anna Nambord, affärsutvecklare och arbetsplatsrådgivare på Wihlborgs.
- Lokaler med närhet till kommunikationer, bra serviceutbud och med flexibla kontorslösningar slår ännu högre idag. Många arbetsgivare har blivit mer medvetna om vikten av att kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats för att behålla kompetens och stärka samarbetet internt, säger Anna Nambord, affärsutvecklare och arbetsplatsrådgivare på Wihlborgs.
AI-studier visar på rörelse och eftertanke
Under de senaste två åren har Wihlborgs gjort en hel del efterforskning för att ta reda på hur arbetsgivare och medarbetare påverkats av pandemin och hur de ser på framtidens arbetsliv. Två olika AI-studier har genomförts och därtill många samtal, både individuella och i rundabordsformat.
- Vi kan konstatera att många aktörer börjat testa nya arbetssätt och att många valt någon form av hybrid- eller flexibilitetslösning, med till exempel tre dagar på plats och två dagar hemifrån.
"Alla andra får"
Men det är lätt att man börjar förändringsresan i fel ände, menar Anna Nambord. De praktiska vägvalen är sin sak, men de bör komma efter en rannsakan om organisationens syfte. Det är lätt att hamna i ”föräldrafällan” och landa i något bara för att ”alla andra får”. Det är bra att känna till hur andra gör, men sen gäller det att gå sin egen väg – och förklara varför.
- Arbetskulturfrågan, vilken typ av organisation vi är, hur och var vi arbetar bäst ihop och varför vi finns för våra kunder är viktigt att börja med. Och sen koppla på hur vi kan manifestera och visualisera det i lokaler, policys, förmåner och ledarskap. Det finns inte en vinnande strategi eller en lätt quick-fix i detta.
Hänsyn till alla medarbetares behov
Förespråkarna för flexibilitet och hemarbete hörs ofta mest, menar Anna Nambord.
- Men det finns även de som kan uppleva det som en utmaning både fysiskt och psykosocialt att utgå från hemmet. Inkluderingsfrågan och frågor om jämställdhet får också en ny dimension i en hybridvardag, då några är på plats och andra är på distans.
- Varken arbetsmiljölagen eller arbetsgivaransvaret går att förhandla bort. Vi kommer behöva fortsätta att satsa på teknik, arbetsplatskultur, kontorsdesign och ledarskap för att utveckla effektiva och hälsosamma arbetssätt.
Arbetsplatsen potentiell framgångsfaktor
Anna Nambord tycker att vi befinner oss i en spännande tid med goda möjligheter för arbetsgivare att profilera sig.
- Jag tror att de som vågar sticka ut när det gäller kontorsdesign, flexibla arbetstider och genuint satsar på hälsa kommer stå som vinnare när det gäller attraktionskraft avseende talanger. Allt fler medarbetare vill ha en autonomi att besluta när och var man arbetar, men samtidigt vara del av ett sammanhang som man kan vara stolt över - och gärna kunna visa upp för andra. Dessutom kommer samarbete, välbefinnande och stolthet stärkas och det vet vi påverkar resultaten direkt.
Foto: Wihlborgs