Formex Generation Love gestaltas av Dennis Valencia

Dennis Valencia. Foto: Fanny Rådvik

När Formex, Nordens viktigaste mötesplats för inredningsdesign, slår upp portarna i januari 2024 är temat Generation Love. Temat kommer att gestaltas av inredningsstylisten Dennis Valencia genom Formex huvudutställning på entrétorget. Formex arrangeras på Stockholmsmässan 16–18 januari 2024.

Den 1618 januari 2024 är det återigen dags för Formex – mötesplatsen med fokus på inredningsdesign. Här har nationella och internationella inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare, producenter och media samlats sedan 1960.

– Vi lever i en tid av utmaningar där allt som sker påverkar våra utställare, besökare och branschen i stort. Tillförsikt är vårt nya mellannamn och vi bejakar framtiden med glädje, entusiasm och nyfikenhet, säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

Höstens tema ”Link Together” stod för samverkan, nätverkande, möten över gränser och att alla är länkar i olika kedjekonstellationer. Detta vill mässans projektteam nu ta ett steg längre med januaris tema Generation Love.

– Begreppet ”Generation Love” kan uttryckas på många olika sätt och vi vill låta utställare, besökare och kreatörer tolka det på sina egna vis. Det skulle exempelvis kunna innebära möten mellan unga talanger och veteraner, vintage och nya trender eller att analogt möter digitalt, fortsätter Sonja Björk Ebert.

bild
En utställning med lager av tidsepoker som lever samtidigt och i samklang. Foto: Fanny Rådvik
bild
Inredningsmässans januari tema blir Generation Love. Foto: Fanny Rådvik

Dennis Valencia får uppdraget att kreera Formex huvudutställning

Mässan har under åren bjudit på flera spännande teman och därmed en rad olika kreatörer som har fått de ärofyllda uppdragen att tolka temat genom Formex huvudutställning. Designbyrån Bang Universe, Tekla Severin och Lena Nyholm är alla namn som har skapat för mässan och nu får de sällskap av inredningsstylisten Dennis Valencia. Dennis har jobbat som inredningsstylist sedan 2009 och har en stor bredd av uppdrag i portföljen. Elle decoration, HM Home, Ikea och NK Stil är bara några av de kunder han har jobbat med genom åren. Men intresset för inredning kom långt innan år 2009.

– Jag minns tydligt ett minne från femårsåldern. Jag och min familj var på Tjolöholms slott. Det var en stor entrésal, högt i tak, mörka träpaneler och en fantastisk matta. Jag kommer även ihåg skyltfönsterna vid NK i Göteborg, där jag växte upp, berättar Dennis Valencia.

Dennis har tidigare främst jobbat med reklam- och redaktionella uppdrag, det vill säga att skapa de miljöer som ska fotograferas. Att tolka januariupplagans tema Generation Love och därmed kreera Formex huvudutställning på entrétorget blir Dennis största publika uppdrag hittills.

– Jag gillar tanken om att den analoga världen möter den digitala. Det känns spännande. Men också hur generationer och världar över lag möts och hur trender går parallellt med varandra. Jag vill att besökarna ska få uppleva en entrétorgsutställning med lager av tidsepoker som lever samtidigt och i samklang. Dåtid, nutid och det vi tror och hoppas på ska bli vår framtid, säger Dennis Valencia.

bild
Dennis har tidigare främst jobbat med reklam- och redaktionella uppdrag Foto: Fanny Rådvik