Ett nytt svenskt varumärke på den internationella tapetkartan

Foto: Långelid / von Brömssen
Foto: Långelid / von Brömssen

Två av Sveriges mest renommerade mönsterdesigners i samarbete med Sveriges nyaktuella tapetfabrik. Nu lanseras tapetvarumärket Långelid / von Brömssen, en internationell satsning av Emma von Brömssen och Daniel Långelid tillsammans med Ulricehamns Tapetfabrik. Den första kollektionen, Vol1, presenteras nu på torsdag på Göteborgs Auktionsverk.

Nya mönster skapas och gamla mönster bryts. Emma von Brömssen och Daniel Långelid tar med sitt nya varumärke ett nytt grepp om tapeter när Vol1 nu introduceras på marknaden. Till skillnad från den klassiska tapetkartan så presenteras tapeterna i en exklusiv box där kollektionen visas i form av lösa ark. Ett mer dynamiskt sätt som även tillåter att nya limiterade mönster enkelt kan adderas menar Daniel Långelid.

- Vi ville gå ifrån den traditionella tapetboken och visa våra mönster på ett mer levande sätt. Med tapet boxen kan man enkelt lyfta ur tapeterna, känna på kvalité och prova mönstren mot en vägg. Tapeterna hamnar heller aldrig i samma ordning vilket gör att man hela tiden uppfinner nya spännande kombinationer, säger Daniel Långelid.

Genomgående för hela varumärket Långelid / von Brömssen är hantverket och den organiska processen där designers, färgmästare och fabrik har arbetat i nära samverkan. En process som låter hantverket tala, samtidigt som det möjliggör för en snabbrörlig produktion. Den första kollektionen Vol1 består av tio olika mönster i varierande färgställningar, varav fem designade av Emma och fem av Daniel. Två olika stilar som förenas i färg och tidlösa mönster.

- Mötet mellan våra två världar skapar ett nytt intressant och spännande uttryck. Våra mönster förenas sedan i både färgskala och de trycktekniker vi har använt oss av i produktionen. Det har varit en fantastiskt rolig resa tillsammans med Ulricehamns Tapetfabrik – och detta är bara början, säger Emma von Brömssen.