Verdane investerar i möbelvarumärket hem

Foto: Hem
Foto: Hem
Foto: Hem

Verdane investerar 43 miljoner kronor i det svenska möbelvarumärket Hem. Investeringen kommer att användas för att bygga upp lager, utöka personalstyrkan i både USA och Europa och för satsningar på marknadsföring för att nå nya målgrupper.

Det snart fyra år gamla företaget Hem har haft en explosiv tillväxt på den moderna designmarknaden, med USA som den enskilt största marknaden. Hems unika digitala strategi har nyligen utvecklats till fysiska installationer, utställningar och pop-up-butiker, bland annat i New York och Los Angeles.

”Vi är djupt imponerade av både kvaliteten på Hems produkter och av företagets ledning. Hems rykte är helt enkelt exceptionellt och Hems kunder säger att de älskar Hems kvalitet, pris och service. Vi ser nu fram emot att hjälpa till att sprida Hems erbjudanden till nya målgrupper över hela världen”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane.

”Verdane Capital IX är en av Nordens största teknik- och e-handelsfonder och en perfekt partner för nästa etapp på vår resa, och vi är stolta över att ha dem som våra investerare. Verdanes erfarenhet i kombination med Hems dragningskraft, kreativitet och ambition är ett utmärkt utgångsläge för att nå vårt långsiktiga mål; att bygga nästa generations stora designvarumärke”, säger Petrus Palmér, Hems grundare och vd.

”Hems största utmaning under de senaste åren har varit att hålla samma tempo som den stigande efterfrågan. Att öka både lager och team globalt kommer att säkerställa kortare ledtider och  högklassig service för alla våra kunder”, säger Isac Epstein, operativ chef för Hem.

I samband med investeringen kliver Staffan Mörndal, partner på Verdane, in i styrelsen, som sedan tidigare utgörs av grundaren Petrus Palmér, operativa chefen Isac Epstein samt styrelseordföranden Mattias Miksche.