Här presenteras de fyra interiörerna som kan vinna Guldstolen, Sveriges Arkitekters pris för årets bästa inredning. Vinnaren avslöjas på Arkitekturgalan i en digital sändning, öppen för alla, torsdag den 7 april 2022.
Guldstolen delas ut varje år till en nyligen färdig inredning som har högt konstnärligt, innovativt värde samt är funktionell och välgestaltad. Juryn utses av Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur.
Här är de fyra nominerade till Guldstolen 2021:
All Blues – smyckesbutik, Stockholm
Juryns motivering
Nyfikenhet är första känslan: Vad händer här? Ett galleri? Nej, ett butiksprojekt där inredningen är finkalibrerad som ett elektronmikroskop. De avskalade väggarna, som man modigt valde att behålla, ter sig som ett konstverk och ger en perfekt rå kontrast till butikens smycken och den övriga inredningens få komponenter. De består i huvudsak av tre minimalistiska artefakter; kassavalvet, spegelkorset och transaktionsdisken.
Kassavalvet är en fristående glasbox, ställd diagonalt och förankrad med millimeterprecision i en ursparning i det gjutna betonggolvet. Kunderna rör sig runt vitrinen där smyckena tycks sväva på sina glashyllor, fullt synliga från alla håll. Spegelkorset står på samma stadiga sätt, sträcker sig högt upp till tak och erbjuder fyra kunder varsitt avskilt utrymme för provning. Transaktionsdisken, den tredje parten, är av metall. Dess display- och avställningsyta är gjord av grova blankborstade metallstänger, med lösa dynor som är tillverkade av gjutet skumgummi.
De höga fönstervalven låter lokalen bada i ljus under soliga dagar. Vinter- och kvällstid står takmonterade lysrörsarmaturer för belysningen. Målet har varit att skapa ett nytt flöde i lokalen och i dialogen med kunden. Resultatet är en butiksinredning på hög konstnärlig nivå som skiljer sig radikalt från andra sätt att visa fram och sälja smycken – modigt, avskalat, rått och elegant.
EQT, kontor, Stockholm
Juryns motivering
Inredningen speglar beställarens verksamhet, nämligen förädling. En snabbt växande organisation har gått från hörnkontor till öppet landskap, där inredningsarkitekterna har skräddarsytt inredningen. Resultatet är en exklusiv och elegant miljö. Med ambitionen att skapa en plats de anställda sällan vill eller behöver lämna – här arbetar man långa dagar – har varje detalj, från receptionsdiskens släta och läderförsedda ytskikt till kapprummets granithuggna skoputs, bearbetats av inredningsarkitektens strama penna.
Planens organisation förtydligas av en mörkt utformad kärna, medan kontorsytorna är ljusa och ger ett intryck av lugn och koncentration. En stor lounge och matsal står till medarbetarnas förfogande dygnet runt. Inredningen är genomtänkt och detaljrik, med lokala och hållbara material, som har förädlats och samspelar smakfullt. Inredningsarkitekten har arbetat med repetition, såsom en återkommande radie på detaljer. Den blir ett taktilt inslag för handen att utforska och skapar en visuell helhet. Smart belysning, osynligt integrerad i undertaket, skapar en mjuk matta av ljus i korridorerna.
Kontoret är rikligt smyckat med konst som kontrasterar och förstärker den avvägda inredningen. Lik en oklanderligt måttsydd italiensk kostym, blir resultatet en självsäker inramning till verksamheten som får tillgångar att växa.
Kunskapshuset, skola, Gällivare
Juryns motivering
Här huserar stadens samlade vuxen- och gymnasieutbildningar. Verksamhetens behov har resulterat i välstuderade planlösningar med diagonala stråk som löper och genomkorsar lokalerna i flera riktningar. Fönsterplaceringar tillåter den lågt stående vintersolens ljus att svepa in. Inredningen är inspirerad av bygden: kulturen, landskapet, gruvan. Möblerna är bastanta men flexibla, belysningen är lekfullt grafisk i korridorer och hemvister medan matsalens projektspecifika sirliga armaturer är inspirerade av fiskespön. Stora dörrhandtag och skärmtak i glänsande koppar vittnar om genomtänkt och förankrad formgivning. Närheten till fjällvärlden och den samiska kulturen är påtaglig och avspeglas förutom i projektets starka färgsättning även i den integrerade konsten.
Skolans verkstäder syns inåt och utåt mot det kommersiella stråket. Eleverna tycks trivas, det märks på de rena och prydliga lokalerna. Längs östfasaden finns skyltfönster där yrkesprogrammens elever kan visa upp och sälja sina alster och därigenom få en koppling till samhället och världen som väntar efter utbildningen. Även andra samhällsfunktioner ryms. Kommunfullmäktige sammanträder i en högt belägen sal med björknäverbeklätt talarpodium och Gällivares invånare välkomnas att röra sig genom byggnaden för att befolka det interiöra torget, som är nav för mötesplatser och utbildningslokaler.
Villa G, Ekerö, Stockholm
Juryns motivering
En skulptur i villaform är detta hem för en ung arkitekturintresserad familj som består av två vuxna och två barn. Kompromisslös i sin design och detaljering med noggranna och genomtänkta materialval.
Planlösningen i form av fyra bågar i en mjuk kvadrat har skapat väl avvägda ytor, samband och flöden som böljar naturligt genom bostaden. Rummen är generösa och välplanerade med tilltagen höjd till tak. Det fåtal material som används – betong, ekpanel, terrazzo, vit puts – bildar en lugn och behaglig bas och fönsterbandet bjuder på en bred horisontalvy. Nästintill all teknik är snillrikt inbyggd i de bågformade väggarna och spänning skapas av lönndörrar in till sovrummen som även har fått smart dold förvaring.
Arkitekt och beställare har gemensamt valt material som håller och åldras vackert. Noggrann avvägning mellan hemmets öppna och stängda delar, de privata ytorna och umgängesytorna ger rummen olika karaktär. Smart placering av fönsteröppningar ger utblickar som fångar in det omgivande landskapet och skärmar av det relativt tättbebyggda närområdet.
Trots sin på många sätt extrema utformning har arkitekt tillsammans med sin beställare skapat en bostad som är både funktionell och hemtrevlig – det är lätt att föreställa sig livet i denna villaskulptur. Det är varken ett museum eller ett skrytbygge utan ett sofistikerat hem med en varm och välkomnande atmosfär.