Resultatet på den ny,igen genomförda Formexmässan pekar på en ljus framtid för inredningsbranschen. Höstens upplaga visade tydligt att det finns en spirande optimism och flera utställare rapporterade om försäljningsrekord och starkt intresse från både nationella och internationella återförsäljare.
Mässan hade ca 8 000 besökare från 43 olika länder och 358 utställare från 16 länder där man presenterade nyheter inom inredningsvärlden.
– Formex är mer än bara en mässa – det är en plats där idéer blir verklighet, där kontakter knyts och där framtiden för vår bransch formas. Att kunna erbjuda en möjlighet för våra utställare att nåt ut och samtidigt se dem överträffa sina egna förväntningar, gör mig stolt, säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.
Karin Westin som driver Mitt & Ditt Underbara Liv gillar att bryta vardagen och delta på Formex. Under höstens mässa slog de dessutom rekord när det kom till försäljning.
– Vi älskar den fysiska mötesplatsen och de möten med kunder och kollegor som Formex ger. Vi hade aldrig kunnat drömma om den fantastiska respons som vi fick denna gång. Försäljningsmässigt slog vi rekord med all time high. Känslan av att vi har hittat rätt i sortimentet ger oss en stark framtidstro och vi åker hem med hjärtat fullt av glädje, inspiration och viljan att fortsätta jobba framåt, säger Karin Westin, vd på Mitt & Ditt Underbara Liv AB.
Det nyetablerade företaget Everlastings ställde ut på Formex för första gången och såg deltagandet som ett naturligt steg i processen att söka efter återförsäljare.
– Det är verkligen överväldigade med all den positiva responsen. Vi visste att vi erbjuder spännande och unika produkter men kunde ändå inte föreställa oss att få det gensvar och resultat som blev under mässan. Nu har vi en väldig massa kontakter att förvalta och naturligtvis ger det oss en massa pepp och energi att fortsätta utveckla Everlastings, säger Nicolas Besserer, kreativ chef på på företaget.
En plats som alltid bubblar av framtidstro och inspiration är Formex Design Talents – ett område där icke etablerade formgivare, från Sverige och internationellt, kan ansöka om att ställa ut och på så sätt få möjlighet att visa upp sina produkter för inköpare, producenter och media. I höst var intresset större än någonsin med över 70 ansökningar, vilket gjorde att Formex valde att utöka området. En av de utvalda talangerna var Simon Hallgren, formgivaren bakom vasen Unum.
– Att få stå på Formex och möta så mycket kärlek och fina ord var verkligen så roligt. Att vi fick beställningar som resulterade i återförsäljare från Malmö till Kiruna, men även i Norge, Danmark, Finland och Tyskland, är något jag fortfarande inte kan smälta, säger Simon Hallgren.