Det osynliga barnet Ninni får egna muminprodukter

Foto: Arabia
Foto: Arabia
Foto: Arabia

Arabia presenterar för första gången det osynliga barnet Ninni på sina muminprodukter. Ninni är bekant från Tove Janssons novell Berättelsen om det osynliga barnet (1962). Ninni får sällskap av en förnyad Mumintrollet-servis, som tagit inspiration från den tecknade serien Mumintrollet och marsianen (1957). De två serviserna består av en mugg, en skål och en tallrik. För varje såld mugg ur serviserna Ninni och Mumintrollet skänks 10 kronor till Rädda Barnen.

Berättelser om omtankens kraft

I Tove Janssons novell Berättelsen om det osynliga barnet får muminfamiljen ta emot en liten, illa behandlad Ninni-flicka, som blivit osynlig. Hon vågar inte tala, leka eller skratta. Det enda som avslöjar var hon rör sig är en liten bjällra av silver som hänger runt hennes hals. Muminfamiljen tar emot Ninni med öppna armar och behandlar flickan fördomsfritt och med vänlighet. Muminfamiljens varma bemötande gör att Ninni får sitt självförtroende tillbaka och börjar synas igen. Redan nästa morgon dyker små fötter upp på trappan och därefter ett par små tassar. Men dagarna går och inget ansikte syns.

Nyfikna och omtänksamma Mumintrollet gör allt för att hjälpa Ninni. Han uppmuntrar henne och försöker lära henne alla lekar han kan. Ninnis näpna ansikte avslöjas först när hon vågar uttrycka sina känslor ordentligt, så som att bli arg eller skratta. Det osynliga barnet är en berättelse om hur viktigt det är att se andra och att bli sedd.

På de nya Mumintrollet-produkterna ses en mycket liten marsian som gått vilse. I radion varnar man för ett flygande tefat som närmar sig land. Tefatet landar överraskande i muminfamiljens trädgård. Mumintrollet bestämmer sig för att gömma den vilsegångna marsianen som även är efterlyst av polisen. Marsianen och Mumintrollet talar ett gemensamt språk med hjälp av den magiska lådan.

För varje såld mugg går 10 kronor till Rädda Barnen
Ninni är en av finländarnas mest önskade figur för nya mumin-produkter. Den universella berättelsen om följderna av ett barns försummelse är fortfarande aktuell. Tidpunkten för lanseringen av servisen Ninni har sina orsaker:

”Vi vill lansera servisen Ninni i år då FN:s konvention om barnens rättigheter fyller 30 år. Det är de vuxnas skyldighet att respektera alla barn och se dem precis som de är”, förklarar Nora Haatainen från Fiskars.