Experimentell hotelldesign – Accor presenterar de senaste trenderna

pressbild Accor/ mynewsdesk

Färgsprakande konst, jakten på det lokala och ett uppsving för lobbyn. Hotellvärldens hetaste designtrender speglar gästernas skiftande vanor och ökade förväntningar. Accor har valt ut 5 designtrender som präglar branschen just nu.

 

– Hotellets design berättar historien om fastigheten och destinationen. Arkitekturen och estetiken berör gästerna, från att de checkar in och långt efter att de checkat ut, säger Glenn Huskie, SVP Design & Technical Services, Luxury at Accor.

1) Lobbyrevolution
Incheckningen är den första kontakten mellan hotellet och gästerna. I lobbyn finns det tid att reflektera över estetiska detaljer som konstverk, designmöbler och dynamiska loungeområden – det är här hotellet har möjligheten att skapa ett positivt första intryck. Medan lobbyn tidigare var en plats enbart för att checka in och ut, har den idag utvecklats till en livlig mittpunkt där design, upplevelser, mat och dryck förenas för att inspirera.

På Pullman Paris Centre-Bercy möts gästerna av en levande lobbymiljö där den lokala underhållnings- och konstscenen mixas med vardagens bestyr. Varumärkets nya konceptupplevelse "The Junction at Pullman" har förvandlat lobbyn till en plats där gästerna kan uppleva, umgås och arbeta på en och samma plats.

2) Utomhus flyttar in
Att hitta den perfekta balansen mellan naturlig frihet och påkostad komfort är något som många hotell eftersträvar. För att skapa rätt harmoni har många hotell börjat experimentera med konceptet inomhus-utomhus. Att sudda ut gränserna mellan inne och ute är en designtrend som växer bland hotell, inte minst inom lyxsegmentet.

Restaurang Botanist på Fairmont Pacific Rim i Kanada återspeglar regionens frodiga natur. I loungebaren möts gästerna av livlig grönska som förenar rummet med växtligheten utanför. Restaurangen är hem till 50 olika växtarter, däribland sällsynta fruktbuskar samt matväxter som grönt te, kardemumma och ingefära.

3) Jakten på det lokala
Dagens resenärer ställer höga krav på äkthet. En undersökning gjord av Fairmont visar att två av tre lyxresenärer tycker att det är viktigt att hotellet stödjer lokala hantverkare och kulturer. Medan många resenärer väljer de hotell som på ett tydligt sätt samspelar med den lokala kulturen, gör hotellen sitt bästa för att förmedla destinationens inneboende själ.

Legacy Yen Tu, MGallery är ett uttryck för Vietnams rika historia och gamla traditioner. Hotellets inredning är handtillverkad av traditionella material och varje rum innehåller en egen signatur med traditionell prägel. I varje rum finns även en uteplats där gästerna kan njuta av skymten av det heliga berget Yen Tu.

– Den nya lyxen är det som känns äkta. Många vill uppleva lokala kulturer men samtidigt känna att de bidrar till att skydda dessa platser. Det förhållningssättet ser vi inte minst hos många av våra nordiska resenärer som blir mer och mer intresserade av natur- och ekoturism, säger Jan Birkelund, Development & Operations för Accor i Norden.

 

 

4) Färgsprakande design
Neutrala färgtoner har länge varit den ledande trenden inom hotellvärlden. Men nu får det dova och lugna lämna plats för det färgrika och energiska. Fler och fler hotelldesigners och arkitekter väljer nu istället att skapa nya hotellkoncept med starkare färger.

SO/ Bangkok hämtar sin designinspiration från de fem elementen – vatten, jord, trä, metall och eld. I hotellets viktigaste utrymmen, såsom barer och restauranger, har man valt eldigt rött för att skapa en dynamisk atmosfär med ett varmt, energiskt och lekfullt uttryck.

5) Det finns alltid plats för välbefinnande

Vare sig det handlar om semester- eller en affärsresa så växer sig hälsoområdet starkare år efter år. Att kombinera hotellvistelsen med det bästa inom fysiskt och mentalt välbefinnande – gym, kroppsbehandlingar, spaupplevelser och själslig avkoppling – är något som många resenärer tittar på när de bokar hotell.

Mövenpick BDMS Wellness Resort i Bangkok erbjuder perfekt harmoni av komfort och återhämtning i hjärtat av Asiens populäraste citydestination. Anläggningen erbjuder en mängd hälsosamma restauranger med allt från organiska smoothies till glutenfria bakverk. Här finns även en direktlinje till BDMS Wellness Clinic där gästerna kan välja från ett brett utbud av medicinska kurer och individanpassade hälsoprogram.

Text och Foto: Accor