Den 22– 25 augusti öppnar Formex, Nordens största handels- och mötesplats för inredning och design. Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex, reflekterar runt augustiupplagan, framtiden och branschen i stort.
När Nordens största inredningsmässa Formex slår upp portarna i augusti, för andra gången i år, görs det med Sonja Björk Ebert i spetsen. Ny projektledare för Formex men ett välkänt ansikte i inredningsbranschen då hon i snart tio år frekvent varit konsult för Formex och jobbat med contentproduktion, film, scenprogram samt moderatoruppdrag. Som tidigare chefredaktör för Plaza Interiör och inredningsjournalist med inriktning på ljusdesign och contentansvarig för flera ledande varumärken inom inredning och design är Sonjas erfarenhet från de olika rollerna en styrka som ansvarig för att ta Formex in i framtiden.
– Under pandemin fick branschen hitta olika digitala lösningar för att nå ut – men nu finns en tydlig längtan efter att ses på mässor igen, längtan efter det personliga mötet och att kunna känna, klämma och uppleva. Att kraftsamla, utbyta kunskap, nätverka, bygga business och stärka varumärket är avgörande i denna utmanande tid och Formex fokus är att vara en plattform för detta, säger Sonja Björk Ebert.
Enligt Sonja utvecklas mässformatet i takt med att samhället förändras. Nu är fokus kreativitet, och nytänk framåt, i tät dialog med utställare och besökare.
– I nya tider behövs nya tankar. Vi har en unik handels- och mötesplats där utställare kan nå tusentals besökare – och besökare kan nå hundratals utställare på en och samma gång. Är du ny i branschen kan det vara avgörande för varumärket. Är du en etablerad aktör möter du på ett effektivt sätt såväl nya som befintliga kunder.
Formex augusti - spännande ingredienser och nya koncept
– I augusti har vi till exempel ett nytt kurerat handelsplatsområde. Vi har workshops med fokus på hållbarhet och hantverk, och så drar Formex hållbarhetspris igång inför januari då utställarnas hållbarhetsarbete synliggörs. Ett späckat scenprogram med allt från kända arkitekter och färgexperter till tv-, bok- och radiofavoriter inom våra ämnen.
I höst samarbetar Formex också med Colorama som storsatsar och kommer att lansera en ny kollektion på Formex, med roliga samarbeten, en stor utställning och inspirerande event.
– Formex har funnits i över 60 år och många utställare har varit med i flera decennier, medan andra möter besökare för första gången. Det finns så mycket engagemang i branschen och det är oerhört spännande att jobba framåt. Formex är en fantastisk handelsplats som kommer att koka i många år framåt – med spännande ingredienser och nya recept.