Borttagna receptioner och fler sociala ytor

Foto: Ibis

Ett av världens största hotellvarumärken, ibis, inför ett nytt koncept vid sina hotell världen över. Målet är att göra hotellet till en levande mittpunkt där resenärer och närboende kan mötas. Bland annat satsar man på att stärka relationen mellan gästerna och de anställda samt utöka mat- och musikupplevelserna.

Varumärkesomvandlingen är resultatet av en ny Ipsos-studie* på uppdrag av ibis som visar nya förväntningar hos hotellgästerna. Bland annat angav 80 procent att de vill att hotellet ska vara en social plats där alla, även de som inte bor där, är välkomna.

– Hotellet har länge varit förknippat enbart med övernattning men den bilden börjar suddas ut i takt med att gästerna förväntar sig ett bredare socialt utbud. Dagens resenärer förväntar sig ett mer personligt, unikt och inkluderande hotell som uppmuntrar nya möten och upplevelser, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning och distribution på AccorHotels i Norden.

Skrotar den klassiska receptionsdisken
Receptionen, som genom åren varit en symbolisk funktion på hotell, tas nu bort. Istället kan incheckningen skötas mobilt i baren medan gästerna tar en kaffe eller drink. Det gör de anställda mindre statiska och ökar den sociala interaktionen mellan dem och gästerna.

För trots den snabba digitala utvecklingen förblir den mänskliga närvaron fortsatt mycket viktig för gästerna. Ipsos studie visar att 61 procent föredrar ett personligt bemötande vid in- och utcheckning. De receptionsfria hotellen har redan gjort succé i London och nu satsar ibis på att presentera konceptet på samtliga av sina hotell till 2022.

Hotellet som naturlig mötesplats
Som en del av det nya konceptet satsar ibis på att göra hotellet till en ännu tydligare mötesplats för resenärer och lokalbefolkningen – bland annat genom ett ökat utbud av restauranger, barer och unik design. Med lokalt skräddarsydda menyer och spännande signaturdrinkar ska varje hotell få en unik atmosfär och locka fler att spendera tid där.

ibis tar dessutom steget in på musikscenen och satsar på att göra musik till en integrerad del av kundupplevelsen. Under 2019 kommer ibis att stå som värd för fler än 100 liveuppträdanden från både världsartister och nya talanger. Även detta är ett resultat av Ipsos studie som visar att 40 procent gärna ser fler liveuppträdanden på hotell.

Med mer än 1,100 hotell och över 150,000 rum i 66 länder är ibis idag Europas största hotellkedja inom ekonomiklassen och världens fjärde största inom denna kategori. Under de närmaste åren planeras även ytterligare 168 nya hotell under varumärkets flagg.

* Studien är gjord i Frankrike, Storbritannien, Brasilien, Singapore, Tyskland och Australien och bygger på ett representativt urval från respektive land.