ILVA expanderar i södra sverige

Under mars öppnar ILVA i Halmstad och maj i Helsingborg. Därmed har inredningskedjan nått halva vägen mot målet för den svenska expansionen som planerats för 2022. När målet har uppnåtts så riktas blicken längre norrut.

Under 2021 inledde ILVA en massiv svensk expansion med målet att öppna åtta inredningsbutiker i Sverige innan slutet av 2022. Med öppningarna i Halmstad under mars och Helsingborg under april är den danska inredningskedjan redan halvvägs mot sitt mål.

Den blivande VD:n för ILVA, Martin Hallund, som efter 25 år i inredningskedjan tar över chefsstolen i september, är ansvarig för den svenska expansionen och enligt den blivande toppchefen är projektet på god väg.

– Förra sommaren öppnade vi en ny inredningsbutik i Kristianstad och det har gått fantastiskt bra. De svenska kunderna har tagit emot oss mycket väl och det har bara gett extra motivation i relation till våra planer för Sverige, säger Martin Hallund som idag är detaljhandelschef hos ILVA.

bild
Martin Hallund, detaljhandelschef hos ILVA. Foto: ILVA

De nya inredningsbutikerna kommer att utformas enligt ILVAs koncept som fokuserar på att visa inspirerande inredningslösningar för hela bostaden.

Utvalda områden i kikaren

ILVA öppnade sin första svenska butik i Malmö 2005, men den omfattande expansionsstrategin rullades inte ut förrän förra året. För att uppnå detta ambitiösa mål höjer ILVA först och främst tempot i jakten efter helt perfekta lokationer.

– Ambitionen är fortfarande att öppna upp till åtta svenska nya inredningsbutiker innan slutet av 2022. Därför tittar vi på nya lokationer i den här andra etappen. Just nu fokuserar vi starkt på att hitta spännande lokationer i områden som Kungsbacka, Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping, säger Martin Hallund.

Vill längre norrut

När målet för 2022 har uppnåtts så planerar ILVA att fortsätta expansionen längre norrut i Sverige.

– Vi har varit verksamma i södra Sverige under mer än femton år och är ett känt varumärke där. Men vi ska även fortsätta resan norrut till orter som vi inte är lika välkända i. På sikt är ambitionen att vi ska bli rikskända i Sverige, säger Martin Hallund.